Volg deze 8 stappen en ontwikkel een content strategie
Maak je eigen content marketing strategie
Als je je content wilt omzetten in een succesvolle marketingstrategie, is het essentieel om een content marketingplan op te stellen. Hoewel veel bedrijven grote budgetten besteden aan het creëren van content, missen ze vaak het vitale ingrediënt: strategie. Zonder een goed gedefinieerde contentstrategie kunnen bedrijven overweldigd worden door de taak om relevante content te produceren en te beheren. Om succes te boeken, is het van belang om een plan ontwikkelen dat je doelstellingen, publiek en contentplan omschrijft.
Ben je op zoek naar content die je bedrijf een boost geeft en een publiek van trouwe klanten opbouwt? Content is de sleutel tot succes, maar om ervoor te zorgen dat het goed gebeurt, is een goede contentmarketing strategie nodig. Om een effectieve strategie te creëren, moet je een aantal belangrijke vragen stellen en beantwoorden. Wat is het doel van je content? Wie is je doelgroep? Welke waarde bied je aan? Welke tactieken zijn nodig om dit publiek te bereiken?
Het volgen van deze 8 stappen is essentieel voor het creëren van een contentmarketing strategie die positieve resultaten oplevert: bepaal uw doelen, begrijp je publiek, creëer inhoud die weerklank vindt, maak gebruik van sociale media, meet de prestaties, verfijn je strategieën, blijf op de hoogte van trends en blijf optimaliseren. Met de juiste contentmarketing strategie in de hand zal je bedrijf nieuwe hoogten bereiken.
1. Wie is je doelgroep?
Het creëren van een succesvolle content marketing strategie begint met het begrijpen voor wie je content maakt. In plaats van te vertrouwen op algemene persona's, onderzoek je de echte mensen die je wilt bereiken: zoek uit wie ze zijn, welke functie ze bekleden en hoe lang ze al in hun vakgebied werkzaam zijn. Begrijp hun behoeften, hun niveau van ervaring met het onderwerp en welk soort content hen daadwerkelijk zal helpen hun doelen te bereiken.
Daarna is het zaak een diepgaand inzicht te krijgen in hun behoeften en uitdagingen. Zodra je een grondig begrip hebt van je publiek, kun je in gedetailleerd onderzoek duiken om content te creëren die hen rechtstreeks aanspreekt. Om het je gemakkelijk te maken, zijn er online tal van op onderzoek gebaseerde gidsen beschikbaar om je te helpen je contentstrategie te ontwikkelen en je op de juiste mensen te richten. Door de tijd te nemen om deze personen te begrijpen, kun je content creëren die resoneert met je doelgroep en aanzet tot zinvolle acties.
2. Wat ga je maken?
Voordat je een content marketingstrategie vormt, is het belangrijk om na te denken over de vorm van content die je publiek wil en nodig heeft. Je content kan vele vormen aannemen, van geschreven teksten tot afbeeldingen en van video tot korte tutorials. Beschouw asset guidelines als de merkrichtlijnen van je bedrijf en plan de specificaties van je content - zoals de lengte, onderwerpen en tone of voice - om ervoor te zorgen dat je de boodschap van je merk overbrengt en je klanten de waarde biedt die ze verwachten.
Bij het opstellen van een contentstrategie is het belangrijk om de drie belangrijkste touchpoints van de search sales funnel aan te pakken: de top van de funnel, het midden van de funnel en de bodem van de funnel.
- Aan de bovenkant van de funnel is het een goed idee om je te richten op onderwerpen op hoog niveau en vragen met trefwoorden die lezers kennis laten maken met je merk.
- In het midden van de funnel kun je trefwoord onderzoek combineren met verkoop-/ondersteuningsinformatie om uw dienst te koppelen aan de oplossing van het probleem of de vraag.
- Aan de onderkant van de funnel richt je je ten slotte op verkoop- en support feedback om duidelijk over je product of dienst te schrijven, bijvoorbeeld via landingspagina's en productpagina's.
Door elk van deze contactpunten aan te pakken, kun je ervoor zorgen dat je contentstrategie uitgebreid en effectief is.
3. Hoe vaak posten?
Het creëren van een effectieve contentmarketing strategie vereist veel denkwerk en planning. Het eerste dat je moet overwegen is hoe vaak je inhoud gaat maken; hoeveel tijd en/of budget heb je beschikbaar om te besteden aan het maken van inhoud?
Het is essentieel om deze informatie van tevoren vast te stellen om ervoor te zorgen dat je een constante stroom van hoogwaardige content creëert die is afgestemd op je doelgroep. Vervolgens moet je nadenken over het formaat van je inhoud, zoals blogberichten, eBooks, video's en afbeeldingen, en de boodschap en doelstellingen van elk stuk inhoud.
Wij gebruiken verschillende fases:
- Fase 1: Elke week een blog met een white paper per maand.
- Fase 2: Twee blogs per week met twee white papers per maand.
- Fase 3: Drie tot vier blogs per week met een uitgebreide guide/whitepaper per week.
- De volgende fase hangt af van hoe serieus je wilt groeien. Dit is namelijk twee blogs per dag in combinatie met twee tot drie whitepapers per week.
Er is hier geen goed of fout. Het is beter om elke maand een stuk content te schrijven die echt waarde biedt aan je doelgroep in plaats van generieke blogs.
4. Hoe zorg je voor traffic?
Als het gaat om het creëren van een content marketingstrategie, is het belangrijk om verkeer naar je content te leiden. Een effectieve manier om dit te doen is het gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) technieken om de rankings te verbeteren en ervoor te zorgen dat de content ontdekt kan worden door je doelgroep. Hierdoor kan je content een samengestelde groei creëren, die zelfs na publicatie hard werkt om leads en verkoop te genereren.
Zoekmachine optimalisatie
Voor een succesvolle contentmarketing strategie is meer nodig dan alleen het schrijven van boeiende artikelen: ze moet diepgaand worden geïnformeerd door organisch zoeken (SEO). Nog voordat je site live gaat, moet je nadenken over hoe hij is opgebouwd, hoe pagina's aan elkaar linken, welke inhoud er in de navigatiebalk, footer en homepage verschijnt.
SEO is geen eenmalige overweging, maar een die een belangrijke factor moet zijn voordat de content wordt geschreven, terwijl het wordt geschreven en elke dag nadat het is gepubliceerd. Technische SEO is essentieel voor Google om je site te vinden, en dunne inhoud moet worden vermeden.
Overweeg inspiratie op te doen bij grote websites en analyseer hoe hun interne links zijn gestructureerd voor ideeën over hoe jij hetzelfde kunt doen. Kijk ook eens naar Wikipedia voor een masterclass in interne links.
Al deze overwegingen moeten in aanmerking worden genomen voor een succesvolle content strategie en worden verwerkt in elke stap van de content creatie.
Email marketing
We creëren inhoud om meer aandacht en gebruikers naar onze site te trekken. Om het top en middel van de funnel te bereiken, moeten we manieren vinden om de funnel te smeren. E-mail is hiervoor het perfecte middel - we kunnen het creëren en aanpassen voor gebruikers, op basis van waar ze zich in hun reis bevinden. We kunnen e-mails gemakkelijk segmenteren op basis van hun interesses en verkoopgerichte content op maat aanbieden aan degenen die daar klaar voor zijn. Bovendien biedt e-mail ons de mogelijkheid om contact te houden met onze abonnees, zodat zij betrokken blijven bij wat wij te bieden hebben. Dus wat moeten we in nieuwsbrieven versturen?
- Elke week/maand brengen we je speciale updates en exclusieve tips en trucs. Houd je klanten op de hoogte en geef ze die extra waarde die ze verdienen.
- Begin met productupdates. Als je een SaaS-bedrijf hebt, laat je e-maillijst dan als eerste nieuwe productfuncties uitproberen, ze zullen je eerlijke feedback geven. Je kunt ook een uitgebreid overzicht geven van alle oplossingen en functies die je te bieden hebt.
- Vergeet tot slot de vijfdaagse cursus niet. Het is een eenvoudige maar effectieve manier om nieuwe aanmeldingen van je top-of-funnel contactpersonenlijst aan te trekken. Leer ze stap voor stap een specifiek proces in de loop van vijf dagen, en zie je lijst groeien!
Als een gebruiker net begonnen is met je content, kan een welkomstreeks e-mails helpen om hem te laten kennismaken met wat je aanbiedt; na een paar maanden kunnen deze e-mails overgaan in het bieden van waarde aan degenen die al betrokken zijn. Vergeet ten slotte niet de verkoop- en re-engage/ remove-sequenties die de ruggengraat vormen van uw e-mailmarketing inspanningen. Deze helpen de gezondheid van de lijst vorm te geven door kliks om te zetten in verkoop en het aanmoedigen van re-engagement of het verwijderen van dood gewicht.
5. Waar het om draait
Het maakt niet uit hoeveel verkeer je content genereert of hoeveel abonnees je werft, er is nog steeds één ding dat belangrijker is dan al het andere, en dat zijn inkomsten. Verkeer en abonnees vereisen allemaal een operationeel budget, terwijl betalende klanten kapitaal opleveren: dat is het doel van contentmarketing.
Er zijn talloze geweldige blogs die er niet in geslaagd zijn winst te maken, en zonder inkomsten kunnen gebruikers het simpelweg zien als een overhead kostenpost zonder rendement. Daarom moet effectieve contentmarketing zich richten op deze vier gebieden: verkeer, abonnees, customer lifetime value en winstgevendheid.
Het is aan jou om ervoor te zorgen dat mensen zich bewust zijn van je bestaan. Ze hebben het druk, tabbladen open in elk venster, vergaderingen die worden gepland en projecten waardoor ze geen vrije tijd hebben.
Zorg ervoor dat je je blog ook in een submap op de site host - youthcommerce.nl/blog - omdat dit helpt om een beeld van een uniform merk te creëren. Vergeet niet om functietitels correct toe te kennen aan blogberichten. Het geeft een professionele uitstraling als "Frank - hoofd Front End Development" schrijft over UI/UX en klantenbinding in plaats van "Jan - freelance Twitter-schrijver".
Wees ten slotte niet bang om te verkopen! Je wilt de juiste temperatuur krijgen - zorg ervoor dat je berichten niet te promotioneel of verkoop gedreven overkomen. Je wilt je richten op het verstrekken van nuttige informatie zonder mensen te raken met een harde verkoop.
Je kunt waarde bieden die voor zichzelf spreekt en sociaal bewijs hebben om het te ondersteunen, allemaal op dezelfde pagina. Probeer Hyper Specifieke Offers (HSO) voor een nog grotere impact.
Het is niet genoeg om alleen de blog te lezen - de sleutel is het vangen van je publiek
Voor één procent van de lezers is jouw product perfect voor hen, ze weten het, en ze hebben het geld om het te kopen. Dat gebeurt wanneer je aanbod een ongelooflijk gepassioneerd publiek ontmoet.
Hoe duurder de oplossing, hoe onwaarschijnlijker dit is. Betekent dit dat 99 procent van de lezers een verloren zaak is? Helemaal niet, als je de juiste opstelling hebt om te profiteren van kouder publiek.
De oplossing? Email capture
Je moet een relatie opbouwen met deze lezers, hen leren over hun problemen en hoe je hen kunt helpen die aan te pakken. Door een e-mail vast te leggen kun je ook de doeltreffendheid van je inhoud herleiden tot de lezer.
Dus hoe maken we het vastleggen van e-mailadressen eenvoudiger? Content upgrades of Hero's Journey e-mails zijn geweldige opties. Je kunt ook een regelmatige nieuwsbrief of een gratis cursus overwegen om extra waarde te bieden in ruil voor een e-mailadres. Met een cursus krijgt je publiek hapklare lessen die gemakkelijk te leren zijn - en bouw je sneller relaties op.
Iedereen aan boord met toewijzing – het is tijd om te werken aan meetbaar succes. De weg naar succes bewandelen begint met begrijpen waar jij en je klanten vandaan komen. Praat met iedereen op je lijst en luister goed naar wat ze te zeggen hebben. Volg ze meerdere keren op en zoek naar patronen in hun behoeften en voorkeuren.
Vervolgens splitst je de gebieden van de content prestaties op: kliks van zoekmachineresultatenpagina's naar content, inschrijving conversie voor content, hoeveel e-mails je vastlegt, welke posts het beste converteren, en hoe mensen door de website navigeren. Meet elke stap afzonderlijk.
Gebruik ten slotte automatiseringstools om ervoor te zorgen dat iedereen meerdere keren wordt verwelkomd en aangeraakt om de kans op een verkoop te vergroten. De meeste verkopen gebeuren bij het zevende of latere contactmoment - geef dus niet op voordat je deze mijlpaal hebt bereikt!
6. De juiste rapportage
Heb je er ooit bij stilgestaan hoe we het abstracte concept van contentmarketing kunnen volgen en meten? De cijfers rapporteren die succes aantonen? Het kennen van de juiste statistieken kan ons duidelijkheid en inzicht geven in hoe effectief onze strategieën zijn.
Laten we beginnen met SEO, want dat is vaak het gemakkelijkst te meten. Volg trefwoord klasseringen, organische klikken en maandelijks verkeer. Google Analytics doel conversies zijn ook belangrijk. Meet vervolgens nieuwe inhoud, kwaliteit links en e-mail inschrijvingen.
Door lead indicatoren bij te houden, zoals de totale ranking van zoekwoorden, de ranking van doelzoekwoorden, backlinks, verwijzende domeinen en de groei van het verkeer, kunnen we begrijpen hoe onze tactiek vruchten afwerpt. We streven naar maandelijkse stijgingen, omdat die na verloop van tijd meestal leiden tot meer verkopen en hogere inkomsten.
7. Wat nog meer?
Wat nog meer? Het kan lijken alsof er zoveel informatie beschikbaar is dat het moeilijk is om te weten wat je er allemaal mee moet doen. Mijn belangrijkste advies is om actie te ondernemen, ga niet alleen zitten nadenken over de ideeën zonder er iets mee te doen.
Begin met contact te maken met je publiek en in hun behoeften te voorzien. Als je bijvoorbeeld twee mensen tegenkomt die een soortgelijk probleem hebben, kun je erover praten en oplossingen aandragen.
Zodra je je artikel klaar hebt, is het tijd om je contentmarketing strategie in werking te zetten. Op dag één moet je een strategie uitstippelen, boeiende inhoud schrijven en een redactionele kalender opstellen. Zorg er bovendien voor dat je je inhoud aan elkaar koppelt, want dat zal het verkeer naar je website doen toenemen.
8. De tools
Dit is slechts een fractie van de hulpmiddelen die we dagelijks gebruiken. Als je het volledige arsenaal wilt zien, laat het me weten, en ik zal een uitgebreide post samenstellen.
Onze favoriete toolbox begint met Ahrefs, een krachtige onderzoekstool die onmisbaar is als het gaat om contentmarketing. Met zijn ongelooflijke blog en uitgebreide informatiebronnen is Ahrefs de eerste stop voor elke content marketeer.
Daarna gaan we naar Screaming Frog voor technische inzichten en probleemoplossing. Deze onschatbare tool is een must voor iedereen die zijn concurrentie voor wil blijven. Als het gaat om on-page optimalisatie, is er geen vervanging voor SurferSEO. Het helpt ons om featured snippets te vinden en het meeste uit onze inhoud te halen.
Jasper.ai voegt daaraan toe door AI te gebruiken om snel onderzoek en ideeën te verzamelen, wat ons tijd en energie bespaart. Ahrefs is nog steeds onze bron van keuze voor off-page optimalisatie en linkbuilding, terwijl Google Search Console en Analytics onschatbare inzichten bieden in onze campagnes. Tot slot houdt RankTracker ons op de hoogte van onze vooruitgang, terwijl tools als Coda en Slack de organisatorische ondersteuning bieden die bedrijven nodig hebben.
Hulp nodig met het maken van een effectieve content marketing strategie?
Neem contact op!
Klaar om werk te maken van je strategie? Laten we beginnen met een sprint - het zal u helpen te bepalen waar je staat, wat de volgende stap is en hoe content je de gewenste resultaten kan opleveren. Wacht niet langer - maak nu een afspraak met ons om te beginnen!